איזו ברכה הכי טובה אפשר לברך את הרך הנולד

כולנו רוצים לברך את התינוק שיהיה לו טוב בחיים.

מה נברך את התינוק המתוק? שיהיה חכם? נבון? גיבור? האם זו ערובה להצלחה בחיים?

שלמה המלך כתב שאין זו ערובה להצלחה, שכך כתב בקהלת (פרק ט פסוק יא):
שַׁ֜בְתִּי וְרָאֹ֣ה תַֽחַת־הַשֶּׁ֗מֶשׁ כִּ֣י לֹא֩ לַקַּלִּ֨ים הַמֵּר֜וֹץ וְלֹ֧א לַגִּבּוֹרִ֣ים הַמִּלְחָמָ֗ה וְ֠גַם לֹ֣א לַחֲכָמִ֥ים לֶ֙חֶם֙ וְגַ֨ם לֹ֤א לַנְּבֹנִים֙ עֹ֔שֶׁר וְגַ֛ם לֹ֥א לַיֹּדְעִ֖ים חֵ֑ן כִּי־עֵ֥ת וָפֶ֖גַע יִקְרֶ֥ה אֶת־כֻּלָּֽם:

וכך מסופר בירושלמי (מסכת ביכורים פרק ג ה"ג):
שִׁמְעוֹן בַּר וָוא הֲוֵה בִּדְמַסְקוּם, אִיתְמָנוּן דְקִיקִין מִינֵיהּ וְהוּא לֹא אִיתְמָנֵי. שִׁמְעוֹן בַּר וָוא הֲוֵה בָּקִי בְּמָרְגָלִיתָא בְּכֹל מִילָה וְלָא הֲוֵה לֵיהּ עִיגוּל מִיכְלֵיהּ, וַהֲוֵה רַבִּי יוֹחָנָן קָרִי עָלוֹי (קהלת ט, יא) וְגַם לֹא לַחֲכָמִים לֶחֶם.

פירוש- שמעון בן ווא היה בדמשק, ומינו קטנים ממנו, והוא לא התמנה. שמעון בן ווא היה בקי במרגליות בכל ענייניהם ולא היה לו לחם לאכול. ור' יוחנן קרא עליו את הפסוק 'וגם לא לחכמים לחם'.

נמצא ששום דבר לא נמצא בשליטה שלנו, יכול להיות שנצליח ויכול להיות שלא. אז מה כן בידיים שלנו?

כתוב בגמרא (מגילה כה ע"א, וכן בברכות לג ע"ב):
אמר רבי חנינא: הכל בידי שמים. חוץ מיראת שמים, שנאמר ועתה ישראל מה ה' אלהיך שאל מעמך כי אם ליראה.

חז"ל גילו לנו שהכל בידי ה', ואם הוא יגזור – נצליח בכל. חוץ מיראת שמים, שבזה אם אדם לא יתאמץ – הוא לא יצליח.

מסופר על בית הלוי שפגש את תלמידו, ושאל אותו 'מה מעשיך היום?' וענה לו התלמיד שיש לו עסק כזה וכזה. ועצר אותו בית הלוי ואמר לו 'שאלתי מה מעשיך?'.
התלמיד לא הבין וחזר ואמר שוב שיש לו עסק כזה וכזה.
אמר לו בית הלוי 'אני מבין שלא הבנת את שאלתי, אני שאלתי מה אתה עושה, לא מה הקב"ה עושה'.
אנחנו יכולים לעסוק ביראת שמים, כל השאר זה הקב"ה עושה.

הדברים הללו מפורשים גם במסכת מגילה (ו ע"ב):
ואמר רבי יצחק, אם יאמר לך אדם: יגעתי ולא מצאתי – אל תאמן, לא יגעתי ומצאתי – אל תאמן, יגעתי ומצאתי – תאמן. הני מילי – בדברי תורה. אבל במשא ומתן – סייעתא הוא מן שמיא…

נמצא שאדם יכול להיות עשיר גם אם הוא לא יתאמץ כל כך, וגם להיפך, הוא יכול להתאמץ הרבה אבל לא להצליח…
אבל להיות ירא שמים – רק עם מאמץ. אבל אם הוא יתאמץ – מובטח לו שהוא יצליח.

ובאמת בסוף ברית המילה אמרנו מזמור תהילים (פרק קכח):
(א) שִׁ֗יר הַֽמַּ֫עֲל֥וֹת אַ֭שְׁרֵי כָּל־יְרֵ֣א יְקֹוָ֑ק הַ֝הֹלֵ֗ךְ בִּדְרָכָֽיו: (ב) יְגִ֣יעַ כַּ֭פֶּיךָ כִּ֣י תֹאכֵ֑ל אַ֝שְׁרֶ֗יךָ וְט֣וֹב לָֽךְ: (ג) אֶשְׁתְּךָ֤׀ כְּגֶ֥פֶן פֹּרִיָּה֘ בְּיַרְכְּתֵ֪י בֵ֫יתֶ֥ךָ בָּ֭נֶיךָ כִּשְׁתִלֵ֣י זֵיתִ֑ים סָ֝בִ֗יב לְשֻׁלְחָנֶֽךָ: (ד) הִנֵּ֣ה כִי־כֵ֭ן יְבֹ֥רַךְ גָּ֗בֶר יְרֵ֣א יְקֹוָֽק: (ה) יְבָרֶכְךָ֥ יְקֹוָ֗ק מִצִּ֫יּ֥וֹן וּ֭רְאֵה בְּט֣וּב יְרוּשָׁלִָ֑ם כֹּ֝֗ל יְמֵ֣י חַיֶּֽיךָ: (ו) וּרְאֵֽה־בָנִ֥ים לְבָנֶ֑יךָ שָׁ֝ל֗וֹם עַל־יִשְׂרָאֵֽל:

ומסופר על ר' מנחם מנדל מקוצק (בספר אמת ואמונה ח"ג אות תקצא) כך:
דרכו של הרר"ב היה שאמר 'הנה כי כן' בלשון תמיהה, והפסיק ואחר כך סיים – יבורך גבר ירא ה'. ואמר רבנו זצ"ל כונתו שאחר שפרט קודם כל הענינים הטובים והברכות שמגיעים לירא ה', אמר אח"כ 'הנה כי כן' – אם כן הוא שלירא ה' יש כל טוב, על כן מי שמברך לחבירו עיקר הוא לברך אותו שיהא ירא ה', וממילא יהיה לו כל טוב.

אם כן, נראה שזו הברכה הכי טובה שאפשר לברך את התינוק (בפרט, ואת כל אחד מעם ישראל בכלל).

אני אברך ותענו בבקשה אמן. 'יהי רצון שתינוק זה יהיה ירא שמים באמת'!

על פי זה אפשר לתרץ עוד ענין

בדרך אגב, אפשר על פי דברים אלו לענות על קושיא בגמרא.

כתוב במסכת ברכות (לג ע"ב):
ואמר רבי חנינא: הכל בידי שמים – חוץ מיראת שמים, שנאמר : ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה. אטו יראת שמים מילתא זוטרתא היא? והאמר רבי חנינא משום רבי שמעון בן יוחי: אין לו להקדוש ברוך הוא בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים, שנאמר: יראת ה' היא אוצרו! אין, לגבי משה מילתא זוטרתא היא. דאמר רבי חנינא: משל, לאדם שמבקשים ממנו כלי גדול ויש לו – דומה עליו ככלי קטן – קטן ואין לו – דומה עליו ככלי גדול.

ויש תימה גדולה לכאורה על גמרא זו, שהרי השאלה נותרה בעינה! למה משה אומר לעם ישראל 'מה ה' שואל מעמך כי אם ליראה'? אז מה אם למשה זה קל, לעם ישראל זה לא קל, וכי הוא לא מכיר את עם ישראל? הוא לא יודע שהם לא במדרגה שלו?

אלא אפשר לומר שמשה רבינו כבר ענה על שאלת הגמרא בתוך דבריו. כתוב בחומש דברים פרשת עקב (פרק י) כך:
(יב) וְעַתָּה֙ יִשְׂרָאֵ֔ל מָ֚ה יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ שֹׁאֵ֖ל מֵעִמָּ֑ךְ כִּ֣י אִם־לְ֠יִרְאָה אֶת־יְקֹוָ֨ק אֱלֹהֶ֜יךָ לָלֶ֤כֶת בְּכָל־דְּרָכָיו֙ וּלְאַהֲבָ֣ה אֹת֔וֹ וְלַֽעֲבֹד֙ אֶת־יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכָל־לְבָבְךָ֖ וּבְכָל־נַפְשֶֽׁךָ: (יג) לִשְׁמֹ֞ר אֶת־מִצְוֹ֤ת יְקֹוָק֙ וְאֶת־חֻקֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֛ר אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם לְט֖וֹב לָֽךְ:

משה אומר לעם ישראל – תיהיו יראי שמים כדי שלכם יהיה טוב!!

וכן מפורש בחומש דברים פרשת ואתחנן (פרק ו):
(כד) וַיְצַוֵּ֣נוּ יְקֹוָ֗ק לַעֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה לְיִרְאָ֖ה אֶת־יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֵ֑ינוּ לְט֥וֹב לָ֙נוּ֙ כָּל־הַיָּמִ֔ים[1] לְחַיֹּתֵ֖נוּ כְּהַיּ֥וֹם הַזֶּֽה[2]:

ובאמת, כשאדם מבין שאם הוא יעשה משהו מסויים יהיה לו הכי טוב בעולם (הזה, ובעולם הבא) – הוא יעשה אותו גם אם זה דבר קשה מאוד!
ולכן משה אומר להם 'מה ה' שואל מעמך'? הרי זה טוב לכם, וממילא אין שום דבר שיעמוד בפניכם, ולמרות שזו לא מילתא זוטרתא – אתם תצליחו!

שנזכה כולנו להיות יראי שמים באמת.


[1] בעולם הבא.

[2] בעולם הזה.

מאמרים נוספים להרחבה: