כסא לאליהו הנביא בברית מילה

כסא לאליהו הנביא מלאך הברית

כל עם ישראל יודע שאליהו הנביא מגיע לכל ברית מילה. ולשם כך אנו מכבדים אותו ומכינים לו כסא מכובד שמיוחד רק בשבילו… רק ישנה בעיה, בדרך כלל הסנדק תופס לו את הכסא… וזה לא טוב! תמשיכו לקרוא ותבינו למה…

למה אליהו הנביא מגיע לכל ברית מילה

הסיבה שאליהו הנביא מגיע לכל ברית מסופרת לנו בפרקי דרבי אליעזר (פרק כט, מדרש תנאי המיוחס לתנא רבי אליעזר בן הורקנוס). וז"ל:

הָיוּ יִשְׂרָאֵל נְהוּגִין לָמוּל, עַד שֶׁנֶּחְלְקוּ לִשְׁתֵּי מַמְלָכוֹת, וּמַלְכוּת אֶפְרַיִם מָנְעוּ מֵהֶם אֶת הַמִּילָה. וְעָמַד אֵלִיָּהוּ זָכוּר לְטוֹב וְקִנֵּא קִנְאָה גְדוֹלָה, וְנִשְׁבַּע עַל הַשָּׁמַיִם שֶׁלֹּא לְהוֹרִיד טַל וּמָטָר עַל הָאָרֶץ. וְשָׁמְעָה אִיזֶבֶל וּבִקְשָׁה לַהֲרֹג אוֹתוֹ…
עָמַד אֵלִיָּהוּ וּבָרַח מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְנִמְלַט, שֶׁנֶּאֱמַר [מ"א יט, ח] וַיָּקָם וַיֹּאכַל וַיִּשְׁתֶּה. נִגְלָה עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאָמַר לוֹ מַה לְּךָ פֹה אֵלִיָּהוּ [שם ט], אָמַר לוֹ קַנֹּא קִנֵּאתִי [שם י]. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְעוֹלָם אַתָּה מְקַנֵּא, קִנֵּאתָ בַּשִּׁטִּים עַל גִּלּוּי עֲרָיוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר [במדבר כה, יא] פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר וְגוֹ'. וְכָאן אַתָּה מְקַנֵּא. חַיֶּיךָ, שֶׁאֵין יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין בְּרִית מִילָה עַד שֶׁאַתָּה רוֹאֶה בְּעֵינֶיךָ. מִכָּאן הִתְקִינוּ חֲכָמִים שֶׁיִּהְיוּ עוֹשִׂין מוֹשַׁב כָּבוֹד לְמַלְאַךְ הַבְּרִית, שֶׁנֶּאֱמַר [מלאכי ג, א] וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא וְגוֹ'. אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יָחִישׁ וְיָבִיא בְחַיֵּינוּ מָשִׁיחַ לְנַחֲמֵנוּ, וִיחַדֵּשׁ לְבָבֵנוּ, שֶׁנֶּאֱמַר, וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְגוֹ' [שם כד].

אליהו הנביא לא מגיע לברית שלא מכינים לו שם כסא מיוחד

במקורות דלהלן מבואר שאליהו הנביא בא רק אם מקיימים שני תנאים.
א) שמכינים לאליהו הנביא כסא מיוחד רק בשבילו (היינו שאף אחד לא ישב עליו בברית).
ב) שיאמר בפיו 'זה הכסא של אליהו הנביא'.

הזוהר הקדוש

ז"ל הזוהר (בראשית, לך לך צג ע"א):

תו אמר ר' אבא: בזמנא דבר נש אסיק בריה לאעליה להאי ברית, קרי קודשא בריך הוא לפמליא דיליה ואמר 'חמו מאי בריה עבדית בעלמא'. ביה שעתא אזדמן אליהו וטאס עלמא בד' טאסין, ואזדמן תמן. ועל דא תנינן דבעי בר נש לתקנא כרסייא אחרא ליקרא דיליה, ויימא דא כרסייא דאליהו – ואי לאו לא שרי תמן.

פירוש דברי הזוהר:
עוד אמר ר' אבא: בזמן שאדם מעלה את בנו לברית מילה, קורא הקב"ה לפמליא שלו ואומר 'תראו מה בני עושה בעולם'. באותה שעה מזדמן אליהו לעולם הזה בארבע התעופפויות. (פירוש – הוא עף ארבע פעמים וכבר מגיע לעולם הזה), ומגיע למקום הברית. ועל זה שנינו שצריך האדם להכין כסא אחר לכבודו של אליהו, ויאמר 'זה כסא של אליהו' – ואם לא, לא יהיה שם אליהו.

וכן כתב בעל הסולם שם (האדמו"ר מאשלג בפירוש הסולם לזוהר – הקדמה מאמר פקודא שביעאה אות רכה). וזו לשונו:

וזה שכתוב 'ואצטריך לתקנא ליה כורסייא' – דהיינו מלבד כסא הסנדק שעליו נעשים המילה והפריעה, יש לתקן עוד כסא ב' לצורך אליהו.

דברי הראשונים – לגבי הכנת כסא מיוחד לאליהו הנביא

כדברי הזוהר הקדוש כן כתוב במחזור ויטרי (סימן תקה, את מחזור ויטרי כתבו רש"י ותלמידיו). וז"ל:

לפיכך תיקנו לעשות כסא כבוד למלאך הברית, וזהו אליהו, דכתיב 'ומלאך הברית אשר אתם חפיצים'. וכתיב הנה אנכי שלח לכם את אליה וגו'. מיכן התקינו לעשות כסא למלאך הברית. בפרקי' דר' אליעזר. ואחת קתידרא לבעל הברית היושב בה והילד על ברכיו.

וכן כתב האורחות חיים (הלכות מילה אות ט) וז"ל:

וכתב ר' נסים גאון ז"ל הגידו לי זקנים שבדור שביום שהכניסני לברית מרנא אבא אלוף ז"ל כשנכנס לבית הכנסת ואני בידו ישב שעה אחת על אותו כסא המוכן. ואחר כך עמד והושיבני על הכסא האחר של מילה. ואחר שיצא שאלו אותו מה טעם, כי לא ראינו מעולם מי שעשה כך. ואמר להם קבלתי מן הזקנים הקדמונים, שזה הכסא מוכן לאליהו, והוא מלאך הברית, וישבתי עליו עם הילד אולי יברכהו לי ומצא חכמה בברכתו.

דברי האחרונים – לגבי הכנת כסא מיוחד לאליהו הנביא

וכמו שהבאתי לעיל כך כתב בדרך פיקודיך (מצות עשה חלק ב המעשה אות מג) וז"ל:

האגרא דפרקא (אות רפז עמ' רא) הביא דברי הזוה"ק (ח"ב קסט א, חט"ו) כגוונא דא בכל גזירו דברית לתתא איצטריך לאתקנא כסא אחרא (פי' חוץ הכסא שיושב עליו הסנדק וכן הוא המנהג) בשפירו למאריה קנאה דברית קיימא (היינו אליהו מלאך הברית) דאתי תמן וכו'. ונראה לעין משכיל דטעמא רבא אית ביה, דהנה בכסא של אליהו, דהנה בהכרח הוא כסא להסנדק התופס התינוק, הנה לא יהיה היכר הכסא זה למלאך הברית. על כן מחוייבים לתקן כסא מיוחד להיכרא. וכן נוהגין בכל ישראל שעושין הכסא של אליהו חלוק לשתיים להיכרא.


עוד מאמרים: