כל המידע לברית מילה – בשתי דקות

כל המידע לפני ואחרי ברית המילה

לקראת ברית מילה יש הרבה מידע שכדאי שההורים יכירו. במאמר זה אביא ממש בקצרה את כל המידע סביב ברית המילה, ותוכלו ללחוץ על כל אחד מהקישורים שמובאים בתוך המאמר וכך תגיעו למאמר השלם על הנושא המדובר.

יצירת קשר עם המוהל

כדאי כבר בימים הראשונים לבחור מוהל וליצור איתו קשר, גם שלא יתפסו את המוהל לברית אחרת, וגם כדי שיוכל להנחות אתכם מה לעשות/לקנות לפני הברית, וכן שתוכלו לעדכנו בהתפתחויות שעברו האם והתינוק מהלידה והלאה (יש מקרים שצריך לעדכן גם על מהלך ההריון). במידה והצוות הרפואי בבי"ח אמרו לכם משהו לא רגיל לגבי התינוק, או שאתם יודעים מעצמכם (כגון שיש מום מולד באיבר, GBS ועוד) – צריך לומר אותו למוהל. כדאי כבר לדבר איתו באופן כללי על זמן (יום ושעה) עריכת הברית.

יש מספר דברי שחייב לדעת לפני שבוחרים מוהל:
1) חובה לדעת שהמוהל יהיה שומר תורה ומצות (כי אם הוא לא שומר, יש מקרים שהתינוק יצטרך לעשות שוב ברית ח"ו, וכן לפעמים מי שלא מקפיד על קלה כבחמורה משתמש במכשירים שאסור להשתמש בהם בברית מילה. ניתן לראות כאן את כלי ברית המילה שמותר להשתמש בהם).
2) כדאי לברר על מקצועיות שלו (במעשה המילה, בסטריליות, כמה שפחות כאב ועוד).
3) כדאי לוודא שהוא נותן יחס והרגשה נעימה להורים, ובכלל זה שיהיה זמין לשאלות וכו' ושלא תצטרכו לרדוף אחריו. גם כי זה חשוב, וגם כדי שאתם לא תהיו בלחץ מהאירוע הזה, כי באמת אין ממה להיות בלחץ מברית מילה.

את כל הדברים הללו אפשר ומומלץ לדעת מהמלצות וחוות דעת של הורים.

ויטמין K

ויטמין K משלים את פקטורי הקרישה שעדיין לא כ"כ בשלים אצל התינוק – חובה לקחת ויטמין K (להרחבה בנושא). יש עדיפות גדולה לקבל את המנה בזריקה (חד פעמי), ואם לא אז לפחות במתן פומי (מספר פעמים). כאן המקום לומר שאם יש היסטוריה משפחתית (אצל האב או האם) של בעיות בקרישת דם – חובה ליידע את המוהל.

קניית דברים לברית

יש מספר דברים שצריך לקנות לפני ברית מילה: משחות או תרסיסים למיניהן. חיתולי בד. טיטולים (מידה NB). יין. שמן טבעי ועוד. לכל מוהל יש צורת עבודה והנחיות מעט שונות לכן כדאי לשאול ישירות את המוהל.

התפתחויות אצל התינוק לפני הברית

חובה לעדכן את המוהל בכל התפתחות לא רגילה אצל התינוק: בעיות אכילה או אי עלייה במשקל. פצעונים/גירויים בעור התינוק. הפרשות בעיניים. קבלת תרופות. רגישויות. צהבת. חום. הקאות/פליטות. קבלת חמצן (במהלך הלידה ולאחריו). וכדומה.

לימוד בליל הברית ('ברית יצחק')

בערב שלפני הברית נוהגים להביא עשרה אנשים לפחות לבית התינוק ולקרוא כמה קטעים מהזוהר ועוד (כדאי מאוד גם לקרוא את דברי חז"ל בשבח ברית המילה). יש הרבה טעמים למנהג זה, וכן הרבה מנהגים והלכות בסדר הלימוד והסעודה של ברית יצחק, מוזמנים לעיין בכל אחד מהקישורים הנ"ל. וכן ניתן לקרוא את סדר הלימוד בערב הלימוד מתוך הסמארטפון כאן בצורה נוחה ונגישה (מחולק לעשרה חלקים).

כיבודים בברית מילה

ישנם הרבה כיבודים במהלך הברית, והם משתנים לפני העדות השונות.

1) קוועטאר- מי שלוקח את התינוק מהאם (היולדת) ומעבירו לאבי הבן.

2) הנחה על הכיסא של אליהו הנביא (יש גם נוהגים שמישהו אחר מרים את התינוק מהכסא של אליהו ומחזירו לאבי הבן או למי שמעביר לסנדק). כאן המקום להזכיר שצריך כיסא מיוחד לאליהו הנביא, ולא הכסא שעליו יושב הסנדק.

3) העברת התינוק לסנדק (שכבר יושב על הכסא).

4) סנדק.

5) החזקת התינוק בזמן הברכות (לאחר שכבר נעשתה הברית מילה).

6) אמירת הברכות, וקריאת השם.

7) אמירת דבר תורה בסעודה.

הרדמה בברית מילה

אני לא רוצה להרחיב בזה כאן אבל במשפט אחד – זה מיותר ואף מסוכן, מוהל מקצועי יוכל לעשות מה שצריך עם כמה שפחות כאב, ואפילו פחות מתהליך ברית עם הרדמה. מי שרוצה יוכל להרחיב בזה במאמר שכתבתי על הרדמה או אלחוש בברית מילה.

סדר הברית

טקס ברית המילה גם הוא שונה בין עדה לעדה, אמנם השינויים קלים מאוד. ישנם פסוקים שהמוהל אומר, יש שהקהל אומר, ויש שאבי הבן אומר, מוזמנים לעיין בסדר ברית המילה השלם (לפי עדות).

יש הרבה שירים שנהוג לשיר, מוזמנים לראות כאן את השירים שהבאתי מכל העדות והמנהגים.

לגבי השאיבה (חלק ממעשה המילה, נקרא גם 'מציצה' למרות שלא נעשתה מציצה כלל) המוהל אמור לשאול אותכם איך אתם מעדיפים, מי שרוצה דוקא בשפורפרת אני ממליץ לו לקרוא את המאמר שכתבתי על הנושא.

תשלום

יש מספר מנהגים לגבי התשלום למוהל, מתי וכמה, כדאי לשאול את המוהל כמה הוא רוצה, או לחילופין לקרוא כאן מה שכתבתי על הנושא הזה (מומלץ!).

הנחיות להורים לאחר הברית

המוהל חייב לתת הנחיות להורים לאחר הברית (כיצד לטפל באבר. מה למרוח/לרסס. מתי לקלח. הורדת התחבושת [ישנן מספר סוגי חבישות]. מניעת דיבוקים. וכו')

בגלל ששמעתי כבר הרבה מקרים שהורים לא ידעו שצריך להוריד את התחבושת, וזה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך לאיבר של התינוק – אז כאן המקום לומר שאין כזה דבר להשאיר תחבושת יותר מיומיים! דברו עם המוהל, ואם הוא לא עונה תתקשרו למוהל אחר. אין בושה במקום סכנה.

מעקב לאחר הברית

ההורים צריכים לעקוב אחרי התינוק גם לאחר ברית המילה, וצריכים להתמקד במספר דברים.

1) שצבע העטרה אדום כהה ולא כחול (כדאי שההורים יראו את העטרה של התינוק לפני שהמוהל מניח את התחבושת האחרונה, כדי לדעת מה הצבע שצריך להיות. אפשר גם לצלם, רק תשימו לב שיש הבדל בין תמונה עם פלאש לתמונה בלי פלאש).

2) שהתינוק נותן שתן.

3) שהתינוק אוכל (אם לא אוכל עד 6 שעות מהברית חובה לעדכן את המוהל).

4) צריך ליידע את המוהל אם התינוק בוכה בכי חזק ממושך ולא שגרתי.

כדאי לשלוח למוהל כמה תמונות של האבר (מכמה צדדים) שבוע אחרי הברית, וכן שלש שבועות או חודש לאחר הברית, וזאת כדי לוודא שהריפוי והאיחוי מתבצעים כמו שצריך (כי במידה ויש בעיה [כמו עיקום או דיבוק וכדו'] – ניתן לתקן אותה בקלות עד גיל חודש חודשיים. לאחר מכן זה כבר מצריך לפעמים ניתוח, וחבל).

פדיון הבן

במידה וזה בן ראשון שלכם יתכן מאוד שצריך לעשות לילד פדיון הבן. כתבתי רק 'יתכן מאוד' כי יש מקרים שבהם לא עושים פדיון הבן אע"פ שזה בן ראשון. מוזמנים לקרוא את הלכות פדיון הבן, ואת סדר פדיון הבן.