כמה צריך לשלם למוהל

זה לא סתם שכולם שואלים כמה משלמים למוהל, תקראו עד הסוף ותבינו למה…

כמה נהוג לשלם למוהל

השאלה הזו לא פשוטה, וגם רוב המוהלים לא אוהבים את ההתמודדות איתה…

מצד אחד המוהל טורח הרבה (ויש כאלה שזו כל העבודה שלהם) ולכן הוא מצפה שישלמו לו בעין יפה.

אבל מצד שני ברית מילה היא מצוה גדולה מאוד. ועל מצוה כזו גדולה, שהופכת את התינוק ליהודי לכל דבר – קשה לקבל כסף!

ובאמת יש מוהלים שלא מסכימים לקחת כסף כלל וכלל. כמו שכתוב בגמרא (בכורות כט.) מה אני בחנם אף אתם בחנם וכו’. ובעבר היו כאלה שאף היו מוכנים לשלם להורים כדי לזכות למול (תשובת הרשב”א ח”א סי’ תעב).

לעומתם, רוב המוהלים כיום מקבלים את הכסף שנותנים להם, אבל הם לא דורשים סכום מסויים.

וכן, יש גם כאלה שלא רק שמסכימים לקבל אלא גם דורשים סכום מסויים. בד”כ אלו רופאים מוהלים (ובד”כ הם גם דורשים סכום לא מבוטל).

המלצת הרבנות

בעקרון, לפי המלצת הרבנות הראשית והוועדה הבין משרדית לפיקוח על המוהלים כדאי לשלם למוהל 1000 ₪. (ואם הוא מוהל מומחה אז 1500 ₪). סכום זה לא נקבע באופן שרירותי, אלא מכיוון שיש למוהל הרבה הוצאות על ברית המילה. (כלים, תחבושות וחומרים יקרים, סטריליזציה, מכשור יקר, נסיעות, לימוד המקצוע, ביטוח, זמן וכו’ וכו’).

יש בריתות יוצאות דופן מהנ”ל, כמו ברית בשבת או בריתות מורכבות או בריתות מרוחקות, וכיוצא באלו, שאז מקובל לתת יותר.

מה יעשה מי שזה יותר מדי יקר בשבילו

ובכל זאת, מכיוון שיש הורים שקשה להם להוציא סכום גדול זה – רוב המוהלים אינם דורשים סכום מסויים, אלא נותנים להורים להחליט כמה לתת. וזאת כדי לא ירגישו אי נעימות ויקיימו את המצווה בשמחה.

ומי שממש קשה לו…

גם אם המצב הכלכלי דחוק מאוד, צריך לתת למוהל לפחות כמה שהוא הוציא על הברית (נסיעות, חומרים, וכו’, בערך 150 – 250 ₪, תלוי במרחק). הרי בסופו של דבר הוא השקיע מכספו וזמנו וכו’ כדי לעזור לכם…

כיצד אני נוהג

כמו שכתבתי שרוב המוהלים נוהגים (להשאיר להורים את ההחלטה כמה לתת) – כך גם אני נוהג.

ויתרה מכך, בלא נדר, אם קשה להורים והמצב הכלכלי שלהם לא מאפשר להם לשלם כראוי – הם יכולים לתת רק הוצאות. ואין מה להתבייש בזה, אדרבה, אני עושה כן בשמחה. זו זכות שלי להכניס עוד ילד בבריתו של אברהם אבינו ע”ה. ועוד שזו מצות עשה שחשיבותה גדולה יותר משאר מצוות עשה שבתורה.

כמה צריך אברך לשלם למוהל

רוב מוחלט של האברכים חיים ממלגה זעומה, לכן אני חושב שלא כדאי לקחת מהם יותר מהוצאות הברית. כך גם אני נוהג בלי נדר.

ויותר מזה, יש כאלה שבאמת אין להם כסף, במקרה כזה כדאי לעשות להם את הברית בחינם (המוהל יכול להוריד את סכום ההוצאות מכספי המעשרות שלו). ובמידה שאדם מודד – בה מודדין לו (משנה סוטה, פרק א, משנה ז).

מאחל לכם הרבה שמחות והרבה ברכה!

לשאלות התייעצות ולכל דבר אחר – מוזמנים (בשמחה!) ליצור קשר ב-


עוד מאמרים: