סדר ברית מילה

מוזמנים להוריד ולהדפיס את הקובץ ‘סדר ברית מילה’ (יש בו גם שירים לברית מילה). כדאי להדפיס ולתת לקהל, כך יהיה יותר שקט (בברית עצמה) ויותר השתתפות (בשירה).


סדר ברית המילה‎‎‎‎‎‎:

כשמביאים התינוק עומדים כל הקהל ואומרים:

בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם יְהֹוָה:

וכשלוקח אבי הבן את התינוק בידיו אומר:

שָׂשׂ אָנֹכִי עַל־אִמְרָתֶךָ, כְּמוֹצֵא שָׁלָל רָב: זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה, לֵב־נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה, אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה: הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת־צִיּוֹן, תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלָיִם: אָז תַּחְפּוֹץ זִבְחֵי־צֶדֶק עוֹלָה וְכָלִיל, אָז יַעֲלוּ עַל־מִזְבַּחֲךָ פָרִים: אִם־אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָיִם תִּשְׁכַּח יְמִינִי: תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם־לֹא אֶזְכְּרֵכִי, אִם־לֹא אַעֲלֶה אֶת־יְרוּשָׁלַיִם, עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:

ואחר כך אומר אבי הבן:

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה אֶחָד:

יֶהוֶה מֶלֶךְ יָהוָה מָלָךְ יִהְוֹה יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד: (שתי פעמים)

אָֽנָּא יְהֹוָה הוֹשִׁיעָה נָא: (שתי פעמים)

אָֽנָּא יְהֹוָה הַצְלִיחָה נָא: (שתי פעמים)

אַשְׁרֵי תִּבְחַר וּתְקָרֵב יִשְׁכֹּן חֲצֵרֶיךָ:

ועונים העומדים: נִשְׂבְּעָה בְּטוּב בֵּיתֶךָ, קֹדֶשׁ הֵיכָלֶךָ:

מניחים את התינוק על הכסא של אליהו הנביא ואומרים:

זֶה הַכִּסֵּא שֶׁל אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא מַלְאַךְ הַבְּרִית זָכוּר לַטּוֹב:

ישב הסנדק על הכסא, מניחים את התינוק על ברכיו, ואוחז המוהל בערלה ומברך ברכה זו:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הַמִּילָה:

ומיד לאחר חיתוך הערלה מברך אבי הבן ברכות אלו[1]:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה , אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַכְנִיסוֹ בִּבְרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָֽינוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה:

ועונים העומדים:

כְּשֵׁם שֶׁהִכְנַסְתּוֹ לַבְּרִית, כָּךְ תִּזְכֶּה לְהַכְנִיסוֹ לַתּוֹרָה וְלַמִּצְוֹת וְלַחֻפָּה וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים:

נוהגים לומר כאן י”ג מדות:

יְהֹוָ֣ה׀ יְהֹוָ֔ה אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֖יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת: נֹצֵ֥ר חֶ֙סֶד֙ לָאֲלָפִ֔ים נֹשֵׂ֥א עָוֹ֛ן וָפֶ֖שַׁע וְחַטָּאָ֑ה וְנַקֵּה֙:

ולוקח המוהל או אדם אחר כוס יין ומברך: 

סַבְרֵי מָרָנָן (עונים :לְחַיִּים) בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן:

ומיד אח”כ לוקח בשמים ומברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא (עֲצֵי/עִשְבֵּי/מִינֵי) בְשָׂמִים:

ואומר: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה , אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדֵּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן וְחוֹק בִּשְׁאֵרוֹ שָׂם וְצֶאֱצָאָיו חָתַם בְּאוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ. עַל כֵּן בִּשְׂכַר זוֹ אֵל חַי חֶלְקֵנוּ צוּרֵנוּ צַוֵּה לְהַצִּיל יְדִידוּת זֶרַע קֹדֶשׁ שְׁאֵרֵנוּ מִשַּׁחַת, לְמַעַן בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר שָׂם בִּבְשָׂרֵנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה , כּוֹרֵת הַבְּרִית: ומיד יטעם המברך מעט מהיין (וי נוהגים לטעום מהיין רק לאחר נוסח קריאת השם).

ואומר: אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ קַיֵּים אֶת־הַיֶּלֶד הַזֶּה לְאָבִיו (לי) וּלְאִמּוֹ וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל (פלוני בן פלוני). [2]יִשְׂמַח הָאַב בְּיוֹצֵא חֲלָצָיו, וְתָגֵל הָאִשָּׁה בִּפְרִי בִטְנָהּ כָּאָמוּר: יִשְׂמַח־אָבִיךָ וְאִמֶּךָ, וְתָגֵל יוֹלַדְתֶּךָ: וְנֶאֱמַר: וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי: וְנֶאֱמַר: זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ, דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר: אֲשֶׁר כָּרַת אֶת־אַבְרָהָם, וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק: וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק, לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם: הוֹדוּ לַיהוָה כִּי־טוֹב, כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: (פלוני בן פלוני) זֶה הַקָּטָן, אֱלֹהִים יְגַדְּלֵהוּ, כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית כָּךְ יִכָּנֵס לַתּוֹרָה וְלַמִּצְוֹת וְלָחֻפָּה וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן:

ואומרים הקהל:
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל־יְרֵא יְהוָה, הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו: יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ: אֶשְׁתּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִילֵי זֵיתִים, סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ: הִנֵּה כִי־כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה: יְבָרֶכךָ יְהֹוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלָיִם, כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ: וּרְאֵה־בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל־יִשְׂרָאֵל:

ואומר אחד מהקהל קדיש יהא שלמא:

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא. [אמן] בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִרְעוּתֵהּ וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵהּ וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ. [אמן] בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכָל בֵּית יִשְֹרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן: [אמן] יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם לְעָלְמֵי עָלְמַיָּא, יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵֹּא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. [אמן] לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא שִׁירָתָא תִּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא וְאִמְרוּ אָמֵן: [אמן]

יְהֵא שְׁלָמָה רבָּא מִן שְׁמַיָּא, חַיִּים וְשָֹבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָה וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה, וְרֵיוַח וְהַצָּלָה לָנוּ וּלְכָל עַמּוֹ יִשְֹרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן: [אמן]

עוֹשֶֹה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו, הוּא בְּרַחֲמָיו יַעֲשֶֹה שָׁלוֹם עָלֵינוּ, וְעַל כָּל עַמּוֹ יִשְֹרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן: [אמן]


[1] זו דעת השו”ע וכל הפוסקים. אך מנהג ירושלים (וחלק קטן מהמרוקאים, כגון יוצאי פס) שאבי הבן מברך ברכת “להכניסו” לפני שהמוהל מברך ומל, ומיד לאחר החיתוך מברך אבי הבן “שהחיינו”.

[2] אם האב הוא המקרא, יאמר- יהי רצון שאשמח ביוצאי חלצי.


שירים לברית מילה

אערוך מהלל ניבי

אֶעֱרֹךְ מַהְלַל נִיבִי, לִפְנֵי אֱלֹהֵי אָבִי, לִכְבוֹד חֶמְדַּת לְבָבִי, אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא.

נָטַע הָאֵל בִּישֻׁרוּן, חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן, אִישׁ מִגֶּזַע אַהֲרֹן, מְשָׁרֵת צוּר מִשְׂגַּבִּי.

כֹּהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן הוּא, פִּינְחָס הוּא אֵלִיָּהוּ, הַנָּבִיא יִקְרָאוּהוּ, הַגִּלְעָדִי הַתִּשְׁבִּי.

יוֹם קִנֵּא קִנְאַת הָאֵל, הָרַג בְּכֹחַ וָאֵל, נְשִׂיא שֵׁבֶט יִשְׂרָאֵל, וּבַת צוּר שְׁמָהּ כָּזְבִּי.

דִּין שָׁמַע מִפִּי רַבּוֹ, אִישׁ אֲרָמִית מִשְׁכָּבוֹ, קַנָּאִים הֵם פּוֹגְעִים בּוֹ, וַיֹּאמֶר אָרִיק חַרְבִּי.

וַיָּקָם מִתּוֹךְ עֵדָה, רֹמַח בְּיָדוֹ הָדָה, וַיֶּחֱרַד חֲרָדָה, נִתְגַּבֵּר כְּמוֹ לָבִיא.

דָּקַר בְּחַרְבּוֹ אוֹתָם, כְּדֶרֶךְ שְׁכִיבָתָם, עַל הָאָרֶץ חֲבָטָם, וּלְמֹשֶׁה אוֹתָם הֵבִיא.

בִּשְׂכַר זֹאת אֵל חַי עוֹלָם, נָתַן לוֹ שָׂכָר מֻשְׁלָם, בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם, וַיְכַפֵּר עֲלֵי חוֹבִי.

נִסִּים עֶשֶׂר וּשְׁנַיִם, בְּדִבְרֵיהֶם שְׁנוּיִים, עָשָׂה לוֹ דַר שָׁמַיִם, צוּרִי גּוֹאֲלִי אָבִי.

אֱמֶת בְּפִיהוּ הָיָה, לְאַלְמָנָה עֲנִיָּה, עֵת אֶת בְּנָהּ הֶחֱיָה, וּלְנַפְשׁוֹ אָמַר שׁוּבִי.

הַשֶּׁמֶן גַּם הוּא שָׁרְתָה, בְרָכָה בּוֹ וְהָיְתָה, כַּד הַקֶּמַח לֹא כָלְתָה, וַתִּגְדְּלִי וַתִּרְבִּי.

רוֹדְפִים אַחֲרֵי תֹהוּ, הִכָּה בְּשֵׁבֶט פִיהוּ, וַיֹּאמְרוּ ה’ הוּא, אֱמֶת וְאַתָּה נָבִיא.

וְגָזַר אֹמֶר עָשָׂה, מִסְפַּר שָׁנִים שְׁלֹשָׁה, מָטָר לֹא נָתַן אַרְצָה, הוּא הַמּוֹצִיא הַמֵּבִיא.

נָתַן לוֹ הָאֵל מַהְלְכִים, בְּעוֹלַם הַמַּלְאָכִים, וּלְעִתּוֹת הַצְּרִיכִים, הוּא נִגְלָה כַּעֲרָבִי.

בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה, עָלֹה עָלָה בַסְּעָרָה, אֱלִישָׁע אֵלָיו קָרָא, וַיֹּאמֶר אָבִי אָבִי.

נַפְשִׁי לַיְלָה אִוַּתְהוּ, מִי יִתֵּן אֶמְצָאֵהוּ, פֶּתַח בֵּיתִי אֶרְאֵהוּ, יַשְׁקִיף בְּעַד אֶשְׁנַבִּי.

חֲסִין קָדוֹשׁ אֶקְרָאָה, אִישׁ אֲשֶׁר פָּנָיו רָאָה, הֵן כַּבִּיר יָדוֹ מָצְאָה, תְּשׁוּרָה אֵלָיו אָבִיא.

חֵן חֵן לוֹ אִישׁ לוֹ נִגְלָה, בַּחֲלוֹם חֶזְיוֹן לָיְלָה, וּבִבְרִית דַּם הַמִּילָה, בֹּא יָבֹא רָץ כַּצְּבִי.

זָכוּר לְטוֹב יָאִיר נֵרִי, יְבַשֵּׂר צִיּוֹן עִירִי, יֹאמַר לָהּ הִתְנַעֲרִי, מֵעָפָר קוּמִי שְׁבִי.

קוֹל זִמְרַת שִׁיר מַהֲלָלִי, יִרְצֶה צוּרִי גּוֹאֲלִי, וְלֹא דּוּמִיָּה לִי, כָּל עוֹד נִשְׁמָתִי בִי.

לשיר ב-youtube לחץ על הקישור: https://www.youtube.com/watch?v=43I-0ASotHo


יהי שלום בחלינו

יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵינוּ. וְשַׁלְוָה בְּיִשְׂרָאֵל.

בְּסִּימָן טוֹב בֵּן בָּא לָנוּ. בְּיָמָיו יָבוֹא הַגּוֹאֵל:

הַיֶּלֶד יְהִי רַעֲנָן. בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן.

וּבַתּוֹרָה (אָז) יִתְבּוֹנָן. יְאַלֵּף דָּת לְכָל שׁוֹאֵל:

וּמְקוֹרוֹ יְהִי בָּרוּךְ. זְמַן חַיָּיו יְהִי אָרוּךְ.

וְשֻׁלְחָנוֹ יְהִי עָרוּךְ וְזִבְחוֹ לֹא יִתְגָאֵל:

שְׁמוֹ יֵצֵא בְּכָל עֵבֶר. אֲשֶׁר יִגְדַּל יְהִי גֶּבֶר.

וּלְיִרְאֵי אֵל יְהִי חָבֵר. יְהִי בְּדוֹרוֹ כִּשְׁמוּאֵל:

עֲדֵי זִקְנָה וְגַם שֵׂיבָה. יְהִי דָּשֵׁן בְּכָל טוֹבָה.

וְשָׁלוֹם לוֹ וְרֹב אַהֲבָה. אָמֵן כֵּן יֹאמַר הָאֵל:

הַנִּמּוֹל בְּתוֹךְ עַמּוֹ. יִחְיֶה לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ.

וְיִהְיֶה אֱלֹהָיו עִמּוֹ. וְגַם כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל:

לשיר ב-youtube לחץ על הקישור: https://www.youtube.com/watch?v=UpDeQoiTqG0


יום ליבשה / ר’ יהודה הלוי

יוֹם לְיַבָּשָׁה נֶהְפְּכוּ מְצוּלִים, שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאוּלִים.

הִטְבַּעְתָּ בְּתַרְמִית, רַגְלֵי בַּת עֲנָמִית, וּפַעֲמֵי שׁוּלַמִּית, יָפוּ בַּנְּעָלִים. שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאוּלִים.

וְכָל רוֹאֵי יְשׁוּרוּן, בְּבֵית הוֹדִי יְשֹׁרְרוּן, אֵין כָּאֵ-ל יְשׁוּרוּן, וְאוֹיְבֵינוּ פְלִילִים. שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאוּלִים.

דְּגָלַי כֵּן תָּרִים, עַל הַנִּשְׁאָרִים, וּתְלַקֵּט נִפְזָרִים, כִּמְלַקֵּט שִׁבָּלִים. שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאֻלִּים.

הַבָּאִים עִמְּךָ, בִּבְרִית חוֹתָמְךָ, וּמִבֶּטֶן לְשִׁמְךָ, הֵמָּה נִמּוֹלִים. שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאֻלִּים.

הַרְאֵה אוֹתוֹתָם, לְכָל רוֹאֵי אוֹתָם, וְעַל כַּנְפֵי כְסוּתָם, יַעֲשׂוּ גְדִילִים. שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאֻלִּים.

לְמִי זֹאת נִרְשֶׁמֶת, הַכֶּר נָא דְבַר אֱמֶת, לְמִי הַחוֹתֶמֶת, וּלְמִי הַפְּתִילִים. שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאֻלִּים.

וְשׁוּב שֵׁנִית לְקַדְּשָׁהּ, וְאַל תּוֹסִיף לְגָרְשָׁהּ, וְהַעֲלֵה אוֹר שִׁמְשָׁהּ, וְנָסוּ הַצְּלָלִים.  שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאוּלִים.

יְדִידִים רוֹמְמוּךָ בְּשִׁירָה קִדְּמוּךָ, מִי כָמוֹכָה ה’ בָּאֵלִים.  שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאוּלִים.

​​בִּגְלַל אָבוֹת תּוֹשִׁיעַ בָּנִים וְתָבִיא גְאֻלָּה לִבְנֵי בְנֵיהֶם:


‏‏‏‏‏מקבץ שירים קצרים

תהא השעה הזאת, שעת רחמים, ועת רצון – מלפניך.


יברכך ה’ מציון וראה בטוב ירושלים. וראה בנים לבניך שלום על ישראל.


יברכך ה’ וישמרך. יאר ה’ פניו אליך ויחנך. ישא ה’ פניו אליך וישם לך שלום.


ישימך אלקים כאפרים וכמנשה. יברכך ה’ וישמרך. יאר ה’ פניו אליך ויחנך. ישא ה’ פניו אליך וישם לך שלום.


המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את הנערים ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק וידגו לרוב בקרב הארץ.


וזכני לגדל, בנים ובני בנים, חכמים ונבונים, אוהבי ה’ יראי אלוקים, אנשי אמת זרע קודש בה’ דבקים. ומאירים את העולם, בתורה ומעשים טובים, ובכל מלאכת עבודת הבורא.


זרעא חיא וקיימא, זרעא די לא יפסוק ודי לא יבטול מפתגמי אורייתא.סימן טוב, ומזל טוב, יהא לנו ולכל ישראל, אמן.


סימן טוב, ומזל טוב, יהא לנו ולכל ישראל, אמן.


לשאלות התייעצות ולכל דבר אחר – מוזמנים (בשמחה!) ליצור קשר ב-


עוד מאמרים: