מה עושים אם יש דימום חזק אחרי ברית מילה

מה עושים אם יש דימום רציני אחרי ברית מילה

  1. מתקשרים למוהל.
  2. מוצאים את מקור הדימום (מאיזה צד של האיבר).
  3. לוחצים עם תחבושת על מקור הדימום.

להתקשר למוהל

דבר ראשון צריך להתקשר למוהל. גם כדי שהוא יגיע לעצור את הדימום. וגם כי הוא יודע מה הוא עשה בדיוק, ולכן הוא יוכל להדריך בצורה יותר טובה.

אם הוא לא עונה – צריך לפנות למוהל אחר שאתם מכירים.

אם אתם לא מכירים – תחפשו בגוגל את המילה 'מוהל', והתוצאות הראשונות שיצאו לכם (אחרי המודעות) אלו התוצאות מגוגל מפות. גוגל מפות מציג את מה שחיפשתם לפי הקירבה שלכם אליו. לכן המוהלים שיוצגו לכם שם הם המוהלים הכי קרובים לאזורכם – תתקשרו אליהם.

מציאת מקור הדימום

במידה ואין תחבושת שנשארה על האבר לאחר הברית מילה, או שאתם רואים שהדם זורם למרות התחבושת – לא לאבד עשתונות, להוציא את התחבושת, לקחת גזה, או תחבושת אחרת שיש לכם (אם אין לכם בכלל תחבושות – אפשר לקחת טישו או מגבת נקיה או חיטול בד נקי) וללחוץ בעדינות על מקור הדימום.

אם אתם לא מזהים את מקור הדימום, תקחו את התחבושת שיש לכם, תנקו את החתך מכל צדדיו, וכך תוכלו לזהות מאיזה צד הדימום.

יצירת לחץ ישיר

אחרי שמצאתם את מקור הדימום תלחצו עם התחבושת על מקור הדימום בצורה נקודתית ולא חזק מדי עד שהמוהל יגיע.

(מטרת הלחיצה היא להקטין את נפח כלי הדם הפתוחים [נימים/וריד/עורק], ובכך לעזור לגוף ליצור קריש דם חדש באותו מקום, אם לוחצים חזק מדי הלחץ כנראה לא יהיה נקודתי במקום החתך ואז הדם כלל לא יגיע למקום החתך ולא יוכל להיווצר שם קריש דם, כי הטסיות והכדוריות האדומות הן האחראיות על יצירת קריש הדם, והן נמצאות בדם. לכן צריך שיגיע לאזור החתך מעט דם).

אם יש דימום מכמה מקומות – כדאי להתמקד במקומות העיקריים, המקומות שיוצא מהם מעט דם יכולו כנראה להסתדר בלעדיכם (כיוון שזה דימום קפילארי [נימי] שבדר"כ נעצר לבד).

אנחנו לוחצים על מקור הדימום – מה הלאה

אם לא הצלחתם להשיג מוהל שיעזור לכם, ולא הצלחתם לעצור את הדימום ע"י ההסבר הנ"ל – תזמינו אמבולנס או שתסעו לבית חולים למיון ילדים.

בכל מקרה שיהיה, בין אם המוהל בדרך, ובין אם החלטתם לנסוע לבית חולים – חובה לעשות לחץ עם התחבושת על מקור הדימום כל הזמן, כדי שהתינוק לא יאבד סתם דם.

הסיבות לדימום חוזר לאחר סיום ברית המילה

יש כמה סיבות לדימום שנוצר לאחר שהמוהל עזב את המקום בסיום הברית (חצי שעה והלאה):

1) מכה שהתינוק קיבל באזור הברית

לפעמים קורה שהתינוק מקבל בטעות באזור הברית ע"י מי שמחזיק אותו, או בגלל שהתינוק בעצמו מזיז חזק את הרגלים ופותח את הפצע.

לכן כדאי לא להחזיק את התינוק בין הרגליים בשעות הקרובות לברית מילה. וכן כדאי לשים שני טיטולים (טיטול על גבי טיטול) ביומיים הראשונים כדי למנוע כמה שיותר תזוזות באזור זה.

2) הרטבה של החתך במים חמים

מים חומים מרחיבים את כלי הדם וממיסים את קריש הדם. כך שאם התינוק בא במגע עם מים חמים בשעות הקרובות לברית – סביר למדי שהפצע יתחיל לדמם.

3) המופיליה

המופיליה זו מחלה שנגרמת עקב חוסר בפקטורי קרישה בדם. יש הרבה מה להרחיב עליה, אך לענייננו – הדם יכול להעצר ע"י החבישה שהמוהל חובש את התינוק מיד לאחר הברית, ע"י הטסיות שנמצאות בדם של התינוק וע"י החומרים שהוא שם. אבל לאחר כמה זמן חומר אחר בדם מפרק את הטסיות כחלק מתהליך טבעי ונורמלי בגוף – ואז מתחיל דימום למרות החבישה.

במקרה כזה – כמעט ואין למוהל מה לעשות, כיון שצריך להזריק לתינוק את הפקטור החסר בבית חולים. אפשר לזהות (בערך) מחלה זו ע"י התזמון של הדימום וע"י צבע וצורת הדם שבטיטול. לכן כדאי להתקשר למוהל ולשלוח לו תמונות, והוא כבר ינחה אתכם בהתאם.


עוד מאמרים: