מאיזה משקל אפשר לעשות ברית מילה לתינוק

מאיזה משקל אפשר לעשות לתינוק ברית מילה

אכן מקובל לומר שממשקל 2.5 ק"ג כבר אפשר למול את התינוק, אך זה לא מדוייק. האמת היא שאין משקל מדוייק שבו מותר לעשות ברית מילה, הכל תלוי במצב של התינוק כפי שיתבאר להלן.

הסיבות שמתייחסים למשקל התינוק

יש כמה סיבות שמתייחסים למשקל התינוק לפני ברית מילה, והם:

א) כדי לדעת שהתינוק מתפתח טוב ועולה במשקל, דבר שמצביע על בריאות גופו ותקינות המערכות.

ב) כדי לדעת את כמות ה-'מאגרים' החיוניים שיש בגוף התינוק. (לדוגמא – דם. על כל קילוגרם בגוף יש 80 סמ"ק דם לערך).

יוצא, שאם אנו יודעים שהתינוק עולה במשקל ומתפתח בצורה תקינה, ויש לו מספיק מאגרים חיוניים – נוכל לכאורה לעשות לו ברית מילה גם לפני שהגיע ל- 2.5 ק"ג.

ומאידך, אם ההתפתחות לא תקינה, או אינו עולה במשקל – לא נוכל לעשות לתינוק ברית מילה גם אם הוא שוקל 4 ק"ג.

מהי התפתחות תקינה של תינוק

אכילה טובה

כדי לדעת אם התינוק אוכל טוב יש מספר דרכים.

א) כמות מספקת – ישנה שיטת חישוב כמה התינוק צריך לאכול בכל ארוחה. לוקחים את משקל התינוק, מכפילים כל קילוגרם ב150 מ"ל, וזו הכמות שהתינוק צריך לאכול ביום. את הכמות הזו מחלקים ל8 (מספר הארוחות ביום בערך), וכך יוצא לנו כמה התינוק צריך לאכול כל ארוחה.
למשל תינוק ששוקל 3 ק"ג צריך לאכול 450 מ"ל ביום, שזה 56 מ"ל בארוחה (8 ארוחות ביום, כל 3 שעות ארוחה). אם התינוק אוכל מספיק לפי חישוב זה – הוא אוכל טוב.

מכל מקום לא כדאי להגביל את התינוק בכמות המ"ל שנותנים לו. כמובן לא לתת לתינוק ששוקל 3 ק"ג 150 מ"ל, אבל להוסיף עוד 20 מ"ל על השיטת חישוב הנ"ל זה בהחלט בסדר. וכל שכן בתינוקות שנולדו קטנים (סביב ה2 ק"ג) שצריך לאפשר להם יותר. השיטת חישוב היא אינדיקציה לדעת היכן הוא עומד מבחינת האכילה. התינוקות יודעים כמה הם צריכים לאכול (הם לא כמו המבוגרים שאוכלים אכילה רגשית).

ב) עלייה מתמדת – תינוק צריך לחזור למשקל הלידה עד 10 ימים מהלידה (לרוב הם חוזרים למשקל לידה סביב היום החמישי). אם התינוק עולה בצורה הדרגתית כל יום נוכל לחשב לאיזה משקל הוא יגיע ביום ה10. יש תינוקות שלא יורדים כמעט בכלל ממשקל הלידה שלהם, אך אם הם נשארים 7 ימים באותו משקל – זה צריך בדיקה.

ג) רוגע בין ארוחות – התינוק צריך להיות רגוע באופן יחסי בין הארוחות, דבר שמצביע על אכילה טובה (סעיף זה שייך בעיקר בהנקה, שאז איננו יודעים כמה התינוק אכל).

ד) אכילה רצונית – האם התינוק מתעורר לבד בלילה לאכול? האם הוא מסיים ארוחה בלי להרדם מספר פעמים באמצע?

יציאות

כמות היציאות מצביעות על תקינות מערכת העיכול, וכמובן על זה שהוא אוכל מספיק. בנוסף, בימים הראשונים לתינוק הבילורובין (צהבת) מתפנה מהגוף דרך הצואה של התינוק (בגלל זה יש לה צבע צהבהב).

טונוס שרירים וחיוניות

תינוק שאוכל טוב ומספק לגוף שלו מה שהוא צריך, אנו נרגיש את זה בחוזק ובחיוניות שלו. (יש מספר דרכים לבדוק את הטונוס שרירים, למשל לגרות לתינוק את כף ידו עם האצבע שלנו ולהרגיש את חוזק התפיסה שהוא יתפוס את האצבע. או לדחוף את רגלי התינוק לכיוון הבטן ולהרגיש את ההתנגדות, וכו').

מה המשקל הנמוך ביותר שממנו לא עושים ברית מילה

אם הכל תקין כנ"ל, והתינוק עולה כל 24 שעות בלפחות 30 גרם (במקרים מסויימים אפשר להסתפק גם בעליה של 1% ממשקל גוף התינוק ביום, פרופ' סודי נמיר) כנראה שניתן למול את התינוק גם אם הוא לא הגיע עדיין ל2.500 גרם.

כאן המקום להעיר שצריך לשקול את התינוק בצורה שווה. דהיינו באותה שעה, ערום, ולפני האכילה.

ומכל מקום כל מקרה לגופו וכדאי להתייעץ עם מוהל מומחה וירא שמים שיחשב את כל הנתונים (שחלקם לא הבאתי פה בגלל אריכות הדברים וריבוי האפשרויות).

מה עושים כשיש ספק

בנוסף חובה להזכיר שלא רק שאין חיוב לעשות ברית מילה כשיש לנו ספק לגבי מידת כשירות התינוק לברית מילה, אלא – אסור לעשות ברית מילה לתינוק כשיש לנו ספק לגבי בריאותו ומידת כשירותו לברית. הציווי לשמור על נפש התינוק עולה על הציווי לעשות ברית מילה! "וחי בהם" ולא שימות בהם (מסכת יומא דף פה:).

משקל הוא רק אחד מהפרמטרים

צריך לזכור שישנם הרבה פרמטרים לקביעה האם התינוק כשיר לעבור ברית מילה – משקל הוא רק אחד מהם (לכל הפרמטרים – לחץ כאן).

לכן על ההורים להיות ערים לנושא ולהגיד למוהל על כל דבר שלא נראה להם תקין בגוף התינוק בהתפתחותו או בהתנהגותו.

מאיזה משקל אפשר למול תינוק פג

בפגים צריך לחמיר יותר. על פי הספר לא מלים פג לפני שהגיע ל2700 גרם. אמנם אם כל הפרמטרים מראים על התפתחות תקינה – ניתן לשקול לעשות את הברית לפני שהגיע למשקל זה. במיוחד אם התינוק הפג נולד בלידה רגילה ללא ניתוח קיסרי או זירוז כל שהוא.


עוד מאמרים: